torsdag, november 13, 2008

The Christmas quilt


Idag våknet vi til en kald (minus fire grader) og klar dag med vakker hvit frostrim på bakken. Det var ikke fritt for at jeg fikk en snev av julestemning av det hele. Så da var det bare å hive seg rundt og å sy ferdig det røde juleteppet mitt... eller rødt og rødt, fru Blom...? For det har blitt vel så mye hvitt som rødt. Teppet er sydd sammen av 7 x 7 cm store biter i nine-patch mønster (det var noen som lurte på størrelsen på lappene i det forige innlegget jeg viste teppet).


Jeg har kantet teppet med det blomstrete stoffet (et nå utgått Laura Ashley-stoff), hvit damask (fra min mors gamle damaskduk) og til slutt en håndheklet blonde (det har nesten blitt "varemerket" mitt å avslutte teppene mine med en blondekant). Så nå er godstolen min klar for julekos og planlegging. Jeg har funnet fram noen julebøker for om mulig å få litt idéer og inspirasjon. Og så de tovede sokkene da.... for det er kaldt... Brrrr!


We woke up today to a clear and cold (minus 4 degrees) morning with white frosting on the ground. I could not help but feel a bit Christmassy and thought I had better finish the red Christmas quilt I have been making. Even though to call it red is a bit of an overstatement since it is just as much white as it is red. The quilt is made out of 7 x 7 cm squares in a nine-patch pattern (somebody queried the size of the squares in the last entry the quilt-in-progress was featured).


I have finished the quilt off with a floral Laura Ashley fabric (now discontinued), white damask (from my Mother´s old damask tablecloth) and a crochet lace (to finish off my quilts with lace seems to have become a bit of a "trademark" of mine). So now my favourite chair is comfortable and cozy, with a few of my Christmas books (to give me some ideas and inspiration) at hand... and a pair of warm felted woolly socks to keep me warm, because it really is quite cold!

80 kommentarer:

Melissa sa...

Oh Mia! It's stunning!

Many Blessings,
M.

mona.ragnhildrod@larvikgs.no sa...

Hei.Har fulgt bloggen din en stund. Blogger ikke selv,enda. Teppet ditt er bare helt nydelig. Får lyst til å sy et slikt jeg også men må nok vente til etter jul. Har noen bestillinger og selvfølgelig julegaver som skal være ferdige før jul. Gleder meg til neste syprosjekt fra deg. Mona

Farmendamen sa...

jeg er overveldet!! noe så fint Mia! Det der har jeg skjønt er så mye jobb og pirk at det passer dårlig ihop med min tålmodighet.
Deilig nå med litt kuldegrader, helt enig!.

Karin A sa...

Hej Mia! Ja nu börjar man känna att julen närmar sig. Vad mysigt att sitta där med en kopp kaffe och några trevliga julböcker. :) Ditt nya täcke är fantastiskt fin! Du är så otroligt vackert och kul med spetskanten. Ha en fin helg! Kram Karin

Cozy Cottage sa...

Hello Mia!
Well, thats a perfect post for me. So I am enjoying my glass of red wine in front of the computer so much more! What a wonderful quilt. The crochet lace around it reminds me of some old bed linens of my mother, such a nice and cozy combination! I love every book inspiration I could get, you know, and I will look later in the internet, what kind of books that are. The christmas feeling comes more and more with each picture I see and every magazine I buy. I like the box with the Green Gate fabric. I´ve never seen it before. Have you made it by yourself? I guess you would be able to do it, looks great.
Many greetings,
Gisela

organic-lizzi sa...

Bare utrolig lekkert!!
Hvor i all verden har du fått de deilige sokkene/tøflene fra?
Har en liten suprise til deg på bloggen min..
Fortsatt deilig kveld&klem fra Randi

Tone sa...

Mamma Mia :-) for et teppe!!
Helt nydelig, dette kan du virkelig. Ikke bare at du er flink til å sy, men det er så flott komponert også. Flinke du, klem :-)

Kari - My home is my Castle sa...

Noe sååå nydelig Mia !!!
Det må være ett av de flotteste jeg har sett !!!!
Du er kjempeflink og bruker de nydeligste stoffer...
Jeg er stum av beundring :)))

Ha en fin kveld
Klem,Kari

Hjerterom sa...

For et aldeles nydelig teppe!
Kjempefine farger,så flink du er :)
Siw

Japsee sa...

Kjempe pent det teppet ble. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt tålmodighet til å sy et slikt selv. Kjempeflink er du:)

Ha en fin kveld:)

Gamlå sa...

Nydelig teppe!!

Hilsen Gamlå

Regina sa...

Hi Mia
Wow!!!!!This Christmas quilt is amazig.I like the colours,the white damask and the beautiful crochet lace.Really a wonderful christmas quilt.
I wish you a wonderful evening!!!
Hugs,Regina

Christine Louise sa...

Wow, imponert. Noe sååå vakkert :O
Flink du er. Skulle gjerne hatt ditt talent. Håper det er greit at jeg legger deg i blogglisten min :) Ha en fin fin kveld

Landliebe Manuela sa...

Beautiful !!!!

Liebe Grüße
Manuela

Anonym sa...

Etter jeg leste om bloggen din i Lev Landlig,har jeg vært inne og sett hver dag.Du er så utrolig flink og kreativ.Er selv veldig glad i å sy.Har holdt på med lapper og quilting i tjue år.Blir aldri lei.Teppet ditt er nydelig.Ha en koselig førjulstid.Hilsen Catharina

BO sa...

Knallfint teppe! Utrulig skjønt, romantisk og godt å sjå på! Du får kosa deg under teppet når kulda setter inn. :-)

Hulda sa...

Virkelig herlig dette teppet, passer jo perfekt i jula. Skjønner ikke hvordan du greier å lage så store ting. Syns sånt er vanskelig.

Her har vi også hatt en kald dag. Vi hutra og frøs da vi var ute med elevene på skolen i dag. Huttetu, litt vind og -5 grader.

Mercedes sa...

I love it !!!!!

Litt av Mitt, Jorunn sa...

Wow!! For et aldeles nyyydelig teppe! Komposisjon av farger og forskjellige stoffer og strukturer er det som gjør susen :0) Riktig et kunstverk ble dette!!

Anonym sa...

I love your new quilt and the borders, especially the lace. Sorry to hear it is so cold, we are just approaching cold here in New Jersey. I enjoy your blog and thank you for the english translations as well!
Be well and have fun planning your holiday season. Bramble

Ellen - Charmerende gjenbruk sa...

Sååå nydelig lappeteppe.... jeg skulle ønske jeg hadde tålmodighet til å lage slike jeg også. Du har så hyggelige, varme og hjemmekoselige bilder på bloggen din.
Klem...Ellen

hvorfor ikke... sa...

Ja, heklekantene er ditt varemerke;) Jeg syntes det er så utrolig vakkert! Det med å bruke gamle damaskduker er genialt...blir jo gjerne noen flekker som ikke går av med årene.
Jeg fatter ikke hvor raskt du syr et så stort teppe...Du har jo sydd maaange!

I dag var det kalst, ja. Lurt å finne på noe inne. Jeg har bakt brød, "til store gullmedaljer" så da ble det varmt nok!
Jeg er typisk sånn, som jobber i rykk og napp...Er så deilig å føle at en virkelig har gjort noe en dag....men så tar jeg det med ro noen dager.

Flotte poser du har sydd under her, også. Det er alltid så morro å komme inn til deg. Jeg blir helt varm om hjertet av alt det flotte du viser. TAKK skal du ha;)
Kos deg i kveldinga!
smil fra Torunn

Tilonino sa...

Hei Mia
Du er bare helt utrolig. Dette var nydelig. Nå fikk jeg også lyst til å sy igjen. Hekler du blondene dine selv. I ninepatch rutene dine, bruker du det samme hvite stoffet i alle eller er det forskjellige hvite stoffer? Min mor har heklet noen blonder til meg, som veldig godt kunne egnet seg til dette bruk. Så kanskje en vakker dag..... forhåpentligvis før jul.....
Ha en flott helg :)

stadtgarten sa...

I am also in the mood for christmas already and can't wait decorating our apartment.
Your quilt is really beautiful!

needfulfriendsundkoboldkinder sa...

dit quilttaeppe er helt bedaarende mia...ja nu varer det ikke laenge foer vinteren kommer...

kram anja

Bea's verden sa...

For et nydelig teppe du har laget. :o) Kunne ønske jeg var så flink...

A-mora sa...

Så nydelig:)) Jeg har ikke hatt hjerte til og brukt teppe, det har skullet vært til pynt. Men de tovede strømpene har jeg skullet brukt mye:))

Ha ei god helg

LISBETH---<-@ sa...

Åhh Mia, her gjorde hjertet mitt et stort hopp!!!!
Nesten så det hoppet over et slag, for wow og sukk og alt og det, fy søren så fint.
Du er uslåelig!!!!

Og bildet av godsakene fortjener førstesiden i alle verdens interiørmagasiner, hvem ville vel ikke sittet der i de delikate omgivelsene og stukket føttene nedi herlige tovete tøfler, sukk igjen.

Paddeflat her i beundring!!!
Klem

LISBETH---<-@ sa...

Glemte helt å skryte av godsakene i innlegget under her også, lekkert så det holder.
Klem

Laila sa...

Nok et utrolig nydelig teppe, hekler du kanten også? Posene og hjertet i forrige innlegg var jo også så søte.
Ha en fin helg

Mrs. Mordecai sa...

It's breathtaking! You make such beautiful things.

Josefine sa...

Å for et nydelig syn. Teppet ble praktfullt med blonde avslutning.. virkelig lekkert ble det. så fint det blir som juleteppe! Herlig å tulle seg inn i quiltetepper på denne årstiden, kos deg og ha en fin dag! Klem Josefine

Jocerane sa...

Love it!
I cant believe it's already so cold! Here, we still get +8° on the morning, and +15° in the afternoon! A true fall weather : Impossible to think about winter yet!

Gingham and Flowers sa...

It looks gorgeous now it is finished. It makes me feel Christmassy just looking at it.

Anonym sa...

It is a beautiful quilt! My question is : have you crocheted the lace yourself? I noticed crocheted lace on others quilts you have on your blog, and looks lovely. I have a passion for crochet
Greetings
Fernanda

Carol sa...

So so beautiful Mia!
The gorgeous quilt *sigh* - love it, the fabric box, the felt shoes, the wonderful looking Country Christmas Diary book and your photography!
Warmest wishes sends you
Carola - from Germany where it is still over 10 + degrees.

Anita sa...

Hei! Sier det samme hver gang jeg er innom her jeg, men... JEG ER MÅLLØS!!!! Helt fantastisk det også, som alt annet du lager!! Har faktisk stoffer til å sy noe sånt jeg også, så vi får se!! Vakre bilder!! Prøver om dagen å legge bort sekskantene litt for å få gjort ferdig litt juleting, men det er såå kos at de fortsatt er i produsjon! Ha en flott helg, Mia!!! Klemmer fra Anita!

Lovise sa...

Å bevare meg vel for et nydelig teppe du har sydd. Fantastisk arbeid, og den avslutningen var bare helt topp. Takk for at du viser oss!!

. sa...

Lovely, as always.

Alfazema

Ingrid sa...

Nyyydelig teppe! - Som de mange andre teppene du har vist fram. Du er så flink og produktiv! :)
Ha ei fin-fin helg!

Gita sa...

Så underbart jultäcke! Jag avundas dig din flit, förstår inte hur du hinner. Dessutom lyckas du alltid sätta samman tygerna på ett bedårande sätt. Massor med julkramar!

Pondside sa...

What a lovely little bit of inspiration so early in the morning! Those felt slippers look very cozy too. Thanks for showing us the quilt - I was quite interested back when you showed us the work in progress.......now if I could just get my sewing machine set up in the spare room.......

¨fruTicosus¨ sa...

Teppet ditt er aldeles fantastisk! Nydelige "julefarger" det.. Og de små posene var veldig fine. Heldige de som får en sånn en.
Hilsen ¨fruTicosus¨

Viola sa...

Jag blir precis stum utav alla vackra saker som du gör, vad du är duktig, täcket är helt underbart som en romantisk dröm, precis i VIOLANS färger, ha en skön helg, klem

Attic24 sa...

Hello Lovely Mia
Your quilt is beautiful and stunning in it's simplicity, so very YOU. It really is lovely. One of my favourite activities this time of year is to snuggle up somewhere cosy with Christmas books/magazines to browse through.
Stay warm and snug
Lucyxxxxxxxxxxxx

Heidi sa...

The quilt is pretty Mia. You really finished it quickly. You must really be thinking Christmas. So many bloggers seem to be in the Christmas spirit while I am still thinking autumn. It is hard to even believe it is so close to the holidays.

We are still awaiting news that our kitchen doors are ready. I am tired of looking at my kitchen with no doors so I hope we hear from them next week. :) You asked about the color. If you look up Farrow and Ball and search for the color Dimity, I matched what they had to that color chip.

Hugs ~
Heidi

Anonym sa...

wonderful, it´s very nice!
begoña

Therese sa...

Hm - der ser det godt ut å sitte :o) Teppet er herlig og akuratt passe julete syntes jeg.
Du fikk vel noen gode ideer da du satt der?!
Ha en deilig helg!!

Therese sa...

Uff- det går litt fort i svingene noen ganger, skrivefeil.... :oD

Simone's Mor sa...

Nok det fineste håndlavede tæppe jeg nogensinde har set..
Hvilket fint stykke arbejde du har gjort..
Flot :-)

liven sa...

Så nydelig teppe......
så fint med den blondekanten på!!
Du er helt utrolig med disse teppene dine!!

Ha en fin helg og kos deg under teppet ditt:O)

silje-sin sa...

Så nydelig det ble! Håper du får en flott novemberhelg! klem fra silje.

daria sa...

kjempefin!!!!

Anna Lisa sa...

Teppet og bilda du har tatt er så nydelige som det går an!
Ønska deg ei fin helg
Kos deg!!
Klem

Strikkelines sa...

E det muuulig, si æ bare,...nåkka så lekkert...fader rullan så fint det var...kjempeflink er du, å det var innmari koseli å være innom her....

baremona sa...

Utrolig vakkert teppe!! Jeg synes den blondekanten gjør så mye for teppet også! Syr du den fast helt til slutt,eller er den lagt inn mellom for-og bakstykket? Bruker du vatt i mellom også? Jeg tror jeg må forsøke meg på et slikt "miateppe" :) Takk i allefall for en utrolig flott blogg!!

Krabat sa...

Så fin heading du har fått, Mia! Her på bloggen din er det kos som alltid. God helg!

linnea-maria sa...

Hej
Längesedan jag kommenterade här! Vilket ljuvligt täcke du har sytt! vackra färger och spetskanten är så fin. Trevlig helg /linnea-maria

åsemor sa...

Nydelig Mia, det får julestemningen til å sige innover meg.Jeg liker så godt disse teppene/dukene dine, de kler rommene så godt. Ett er at jeg er supermisunnelig på syferdighetene dine, men jeg er så imponert over hvor disiplinert du er med å ferdigstille prosjektene dine. Jeg tror at dørene her i huset måtte være lukket og låst lenge og vel for at jeg skulle fått gjort ferdig alt monteringsarbeidet som venter meg. Jeg storkoser meg med strikkingen/hekklingen men når monteringen står for tur blir prosjektene lagt vekk. Det må bli årets nyttårsforsett ;)

Takk for at du tar deg tid til å stikke innom meg, det setter jeg stor pris på. Litt ustabil i blogglandia for tia, det går litt i perioder med meg.

Ha en fin søndag Mia, klemfra Åse.

Aina sa...

Nydelig teppe, slik som de andre du har lagd og så flotte bilder:0)
Søndagsklem fra Aina.

heleneb sa...

Very beautiful .

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Oi så masse flotte bilder du har her og ikkje minst så utrulig flott inspirasjon!!! :) Tusen takk for ein vidunderlig titt :) Kan eg linke deg til min blogg? :) ha ein flott søndag videre :) Godklem :)

Claudia sa...

Gratulerer! Det er en fantastisk quilt. Wonderful work!
Ha en fin uke,
mange hilsen fra
Claudia

Lime sa...

Såå fina bilder. Som vanligt, Mia!

Ha det så bra!
Kram

Timotei sa...

Nydelig, nydelig! Du er så flink med lappetepper. Liker så godt måten du monterer teppene på, med kanten rundt i blomstrete stoff og heklet blonde til slutt. Da blir det et ekte "Mia-teppe".

Deb sa...

Absolutely gorgeous Christmas quilt! Your felted wool socks look warm and cozy too :-)

Something White sa...

A really beautiful and tender quilt in nice Christmas-colours! Have a good week!

pepperkverna sa...

For et vakkert teppe. Veldig flott blogg du har. Hege

KKannDesign sa...

Så utrolig nydelig Mia - åååå hadde det ikke vært for at stua er tom og syrommet er overfylt skulle jeg satt meg ved symaskinen...er sååå lenge siden jeg har sydd!

Lekkert lekkert lekkert...virkelig til inspirasjon!

Ha en fin fin mandag, Mia!

Smil fra KKann

Tone sa...

Hei!
Jeg innser at jeg må jobbe mindre og leser mer blogg :-)
(akkurat nå tar jeg lunsj på jobben... - har vært i møter i hele dag) -
For jeg trenger å komme i julestemning! Skjønner ikke helt at det er få uker igjen. Når jeg ser hva enkelte kreative damer får til her inne, så blir jeg litt satt ut. Før var det meg som hadde tid til å kose meg og lage fine ting. Det MÅ jeg få til igjen - det er så godt for sjela!
Ha en fin dag
Tone

Janneke sa...

Goedemiddag Mia,
So glad the flower-seeds arrived well in Norway :)
Love your quilt... so well made, fantastic. At christmas time i also add more red to my interior !
Greetings from the Netherlands.

Nikoline sa...

Oi..dette var litt av ei kommentar-liste å komma seg gjennom før ein nådde ned til skrivefeltet... Ville berre innom for å sei velbekomme ang.bamseawarden.
Den var så skjønn syntes eg,så det måtte bli nokre få "utvalgte" eg ville gje den vidare til.
Nydeleg vart teppet ditt,og hekleborda vart prikken over Ièn!! Har store planar om å strikka sengeteppe etter jul,det er fare for at det blir eit evigheitsprosjekt...
Ha ein god kveld vidare!

MOLLY sa...

Heisann Mia:)
har vært innom og sneket, men nå er jeg her igjen...hehe
Du, det teppet var bare utrolig nydelig, og fargene var så flotte sammen, synes det var akkurat passe julete;)
Ja, her begynner det å bli kaldt, og kjenner at nå må snart den ovnen i hus...så vi får brukt veden:)

Ha en deilig kveld, og kos deg, nå skal jeg senke skuldrene;) Og det er godt å høre det er flere som grubler...og ja noen ganger kommer det ikke så mye fornuftig ut av det, men prøver å kjenne etter i magen:)
VAKRE FOTO!!!

Lindas Hus.. sa...

Hei Mia!Teppe ditt er jo bare sååååå lekkert.Kan se det bare ligger der å venter på jula...
Ha en fin uke!Hilsen Linda :))

Lisemoren sa...

Dette var virkelig utsøkt hådarbeid. Nydelige farger. Jeg får bare lyst til å krype inn i bildet, under teppet og kose meg med juleboken. : )

Carol sa...

Stunning and very Christmasy too!
It must have taken you a very long time to make. Worth every stitch!
Carol xx

Rhondi sa...

Hi Mia
I saw your comment on another blog and thought I'd stop by and say hello. I am a quilter also. Yoyr Christmas quilt is lovely. I like the way you edged it in Lace. That is a wonderful way to finish it off.
Rhondi

Kort og Søm sa...

Oj, her var det mange kommentarer :o)
Teppe ditt ble veldig romanstisk!

Hilsen Kort&Søm

...Miss..Maddie's... sa...

It is always such a pleasure to visit you Mia.
The quilt is beautiful. Who would not love to cuddle in a comfy chair to linger under a bed of roses. Heaven!
Susan

PTCRUZ sa...

Hello Mia. I'm from Spain (and I sorry, my english is very bad). Your Quilt is wonderfull.